چهارشنبه , خرداد ۲۹ ۱۳۹۸
صفحه اصلی / نمونه سوالات / بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی چیست؟

بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی چیست؟

بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی یک شیوه تجاری است که اطلاعات مربوط به مشتریان را به زیرگروه ها تقسیم بندی و طبقه بندی می کند. این امر روندی مداوم است زیرا جمعیت شناسی تغییر کرده و سلیقه مردم نیز طی گذشت زمان تغییر می کند. گرایش های جدید و تغییرات اجتماعی مشخص کننده کارها و خواسته های عموم است، بنابراین زیر نظر گرفتن این تغییرات و اصلاحات مداوم رویکرد بازاریابی اهمیت زیادی دارد.

شناسایی زیرگروه ها

زیرگروه ها بر اساس نحوه زندگی مشتریان و محصولات و خدمات مورد پسندشان تعیین می شوند. آنها حاصل از مجموع تمام مشتریان مهم از نظر برند یا سازمان شما هستند. برای درک نیازها، خواسته ها و انتظار مشتریان از شما یا شرکت تان آنها را باید شناسایی کنید؛ تمام این اطلاعات برای موفقیت شما ضروری هستند.

داده ها را می توان با استفاده از تمام اطلاعات فروش بر اساس کمپین های گذشته تحلیل کرد تا پرفروش ترین سالها، بیشترین واحدهای فروش و بیشترین خدمات پس از آن مشخص گردد.

برنامه های وفاداری مشتری نمونه ای رایج از روش پیگیری اطلاعات جمعیت شناختی است. در نظر گرفتن مزایایی از قبیل تخفیفی اندک باعث ایجاد انگیزه در مشتریان می شود و برای این منظور می توانید اطلاعات پایه ای مانند تاریخ تولد، جنسیت، آدرس و موارد دیگر را جمع آوری کنید. این کار موجب می شود بتوانید افرادی که خرید می کنند را پیگیری کرده و گرایش های آنان را شناسایی کنید.

بکارگیری داده ها

برای بهتر برآورده نمودن نیازهای زیر گروهی که از محصولات و خدمات استفاده می کند می توان آنها را بهبود بخشید و تاکتیک های بازاریابی را می توان به سوی مخاطبان هدایت کرد. در عوض، این زیرگروه ها نسبت به برند وفادار می شوند زیرا برند مورد نظرشان همچنان به برآورده کردن نیازهای آنان ادامه می دهد. این یک رابطه تعاملی است که برای هر دو طرف منافع زیادی دارد.

بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی یک نیاز را مشخص می کند که باید برای برآورده شدن آن تلاش کنید.

بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی در عمل

به عنوان یک مثال، تصور کنيد در یک مغازه خرده فروشی ابزار ورزشی و لباس ورزشی زنانه می فروشید. شما قفسه ها را پر از محصولات اسپندکس (پارچه ای مصنوعی با خاصیت کششی فوق العاده که نسبت به پلاستیک طبیعی محکم تر و با دوام تر است) کرده اید. کیفیت آنها عالی است، برند آنها معروف است، اما به فروش نمی روند. چرا؟

به دلیل آنکه مشتریان شما در حومه زندگی می کنند و احتمال بیشتری وجود دارد تمرینات ورزشی خود را به همراه کودکانشان انجام دهند و برای ورزش به باشگاه نروند. آنها از خانواده های خود مراقبت کرده، کار می کنند و دائماً مشغول هستند.

هیچ یک از این موارد به معنای آن نیست که آنها نمی خواهند خوب به نظر برسند، بلکه فقط می خواهند احساس راحتی کنند. به همین دلیل آنها ساق پوش های اسپندکس و لباس های ورزشی زنانه شما را نمی خرند. به همین دلیل است که آنها به جای مراجعه به شما از رقیبتان شلوار پیاده روی پشمی می خرند. ممکن است آنها مجبور شوند پس از ورزش با کودکشان مستقیماً به فروشگاه مواد غذایی بروند و چه کسی می خواهد در فروشگاه مواد غذایی با لباس ورزشی زنانه هر چقدر هم که جذاب باشد دیده شود؟

با آگاهی از اینکه مشتریانتان چه کسانی هستند، می دانید چگونه باید به ارزیابی این نوع مشکل بپردازید.

عامل وفاداری مشتری

عامل وفاداری، که به عنوان «نرخ نگهداشت» نیز شناخته می شود، در تقریباً هر زمینه ای مورد استفاده قرار می گیرد و هدف آن پیش بینی آنست که مشتری های فعلی تا چه میزان نسبت به یک برند وفادار باقی می مانند. این امر شامل تحلیل مصرف کالاها و خدمات ارائه شده می شود.

بررسی کنید کدام مصرف کنندگان بیشترین درصد فروش محصولاتتان را به خود اختصاص داده اند. مشخص کنید کدام بخش جمعیتی خاص در چه درآمدهای خاصی مشارکت داشته اند؟ با توجه به داده ها، کدام بخش ها هستند که مشتریان همچنان به آنها مراجعه می کنند؟ کدام بخش ها به دلیل آگهی ها و کمپین های تبلیغاتی جدید فروش بیشتری داشته اند؟

مردم، از جمله مشتریان شما، می خواهند نظراتشان شنیده شود. وقتی به حرف آنها گوش می دهید و نیازهای آنها را برآورده می کنید، آنها دوباره از شما خرید می کنند.

انواع مختلف بخش بندی مشتریان بر اساس سبک زندگی

بخش بندی با توجه به جمعیت شناختی مشتریان متفاوت است، اما در هنگام تحلیل داده های سبک زندگی، معمولاً چهار گروه کلیدی در نظر گرفته می شوند.

  • داده های جغرافیایی: مکان گروه های اصلی کجاست؟ آنها از کجا خرید کرده و از کدام محصولات استفاده می کنند؟
  • داده های رفتاری: در چه زمانی و تحت چه شرایطی احتمال بیشتری وجود دارد گروه ها برای خرید بروند؟ آنها چگونه محصول خود را برای مصرف یا استفاده انتخاب می کنند؟
  • داده های جمعیت شناسی: نژاد، جنسیت، گروه سنی و وضعیت تأهل مشتریان / مصرف کنندگان شما چیست؟
  • داده های روان نموداری: چه چیزی آنها را منحصر به فرد می کند؟ اولویت های شخصی و سبک زندگی منتخب آنها چیست؟

بررسی کنید این افراد در اوقات فراغت ارزشمند خود چه کاری انجام می دهند. هنگامی که اوقات فراغت بیشتری دارند چه محصولاتی را خریداری می کنند؟ نظرشان در مورد خودشان و جوامع شان چیست؟ شغل ها، نظرات و کلوب های آنها و پارامترهای درآمد آنان را شناسایی کنید. سپس این اطلاعات را با یکدیگر ادغام کنید.

ترجمه : مهشید مفتوح

درباره itcube ADMIN

الهی پور هستم،کارشناس IT و دانشجوی ارشد تجارت الکترونیک علاقه مند به یادگیری و آموزش هر چیزی که مرتبط با فناوری اطلاعات هست...

این مطالب را نیز ببینید!

راهنمای کامل پودمان ۴ درس تجارت الکترونیک و امنیت شبکه با عنوان تنظیمات امنیت شبکه

راهنمای پودمان چهارم تجارت الکترونیک و امنیت شبکه:جلوگیری از سرقت و افشای اطلاعات تنها یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *